بررسی نشانه های ابسوردیسم در نمایشنامه های بهمن فرسی با تمرکز بر نمایشنامه های گلدان و آرامسایشگاه

پایان نامه
چکیده

چکیده فارسی: رویکرد ابسوردیسم در دنیای درام بحث جدیدی نیست، دست کم در غرب بیش از نیم قرن از شکل گیری آن و نیز کاربردش در نمایشنامه نویسی می گذرد. بنابر آن چه مارتین اسلین در کتابی به همین نام آورده است، نمایشنامه های ابسورد مولفه ها و ساختارهایی متمایز از نمایشنامه های کلاسیک و غیرابسورد را داراست. تئا تر ابزورد از ساختارهای طراحی شده بر پایه‏ روش های سنتی، کشمکش و اوج و فرود ها استفاده‏ نکرده و عناصری را از سورئالیسم برای بیان‏ خردگریزی به عاریت گرفته است؛ انسان هایش استحاله شده در پی هویت و تنها در جهانی از بی معنایی سرگردان اند. این تئاتر قصد تشریح منطقی چیزی ندارد و از رویداد پردازی به دور است. از تئا تر ابزورد نباید پرسید درباره چیست؟ و چه خواهد شد؟ تئا تر ابزورد به‏ تماشاگر، تجربه بیهودگی را نشان می ‏دهد و تقدم زبان‏ و منطق را به عنوان ابزار کشف ژرفای واقعیت کنار می ‏گذارد. اما در ایران به نظر می رسد که بهمن فرسی از آغازگران این جریان تئاتری بوده است. بهمن فرسی در نمایشنامه هایش از زبان و تکنیک هایی استفاده کرده که تا حد زیادی نمایشنامه های وی را با این رویکرد قابل بررسی ساخته است. در پاسخ به این پرسش که چه مولفه هایی از تئاتر ابسورد در نمایشنامه های فرسی قابل بررسی است باید گفت زبان، ساختار، پیرنگ و شخصیت های او از نمایشنامه های واقع گرایانه کاملاً فاصله گرفته و به تئاتر ابسورد نزدیک شده است. این پژوهش کیفی، توصیفی- تحلیلی با هدف تبیین ابسوردیسم در آثار نمایشی بهمن فرسی؛ با تمرکز بر دو نمایشنامه ی «گلدان» و «آرامسایشگاه» تهیه و تدوین شده است.

منابع مشابه

تحلیل ساختاری و مضمونی نمایش‌نامۀ "آرامسایشگاه" بهمن فرسی

 بهمن فرسی یکی از پیش روان نمایش‌نامه­نویسی و ادبیات نوین، با سبک خاص خود در نمایش‌نامۀ آرامسایشگاه، با تلفیقی از ساختار نمایش‌نامه­های کلاسیک و تئاتر پوچی، دست به خلق اثری نو و تجربه­ای تازه در دوران خود زده است. واژ­ة خودساختۀ فرسی در عنوان نمایش‌نامه، حقیقت مانندی نمایش‌نامه، دیالوگ‌ها و گفتگوهایی که بیش‌تر شبیه مونولوگ هستند و مهم‌تر از همه مضمون نمایش‌نامه، آرامسایشگاه را به سمتی سوق می­ده...

متن کامل

تحلیل ساختاری و مضمونی نمایشنامه های بهمن فرسی

بهمن فرسی یکی از پیشروان نمایشنامه نویسی و ادبیات نوین در ایران، با تلفیقی از ساختار نمایشنامه های کلاسیک و تئاتر نوین، دست به خلق آثاری نو و تجربه ای تازه در دوران خود زده است. پژوهش حاضر با تأکید بر جلوه های ساختاری و مضمونی این نمایشنامه ها؛ به مثابه شکل نوینی از پردازش نمایشی، در پی دنبال کردن مسیری است که به زعم نگارنده نتیجه ی نگرشی خاص در فرم و محتواست. بدین منظور پایان نامه ی حاضر ضمن س...

15 صفحه اول

بررسی نقش اشیاء در نمایشنامه های رنه دو ابالدیا

در نمایشنامه های معاصر‘ اشیاء دیگر یک زینت برای صحنه نیستند و بیانگر معانی مختلف می باشند که سزاوار تعمق است. اشیایی که در باز ی بازیگر بکار گرفته می شوند در اغلب مواردارتباط بصری و آنی با تماشاچی برقرار می کنند و علاوه بر این‘ قابلیت ایفای نقش های پیچیده تر را نیز دارند. در تئاتر‘ شخصیت ها برای پشت سر نهادن دشواری ها از وجود اشیاء حاضر در صحنه کمک می گیرند. همین اشیاء ممکن است در جایی دیگر واس...

متن کامل

تجلی ادبیات پست مدرن در نمایشنامه های علمی با تأکید بر نمایشنامه ‏ی آرکادیا اثر تام استوپارد

نمایشنامه‏ی علمی رویکردی نو در عرصه‏ی نمایشنامه نویسی است که ریشه در آثار دراماتیک گذشته دارد. نگرش علمی به درام با توجه به رشد فناوری در قرن بیستم، متکی بر نظریه‏های علمی و دستاوردهای بشر در عرصه‏ی علم و صنعت است. بیشترین نمود علم در هنر را می توان در آثار پست مدرن جستجو کرد که در آن‏ها علم دست مایه ای است برای خلق اثر هنری. تام استوپارد، نمایشنامه نویس معاصر بریتانیایی، در میان دیگر نمایشنامه...

متن کامل

نقد فمینیستی نمایشنامه های بهرام بیضایی

فمینیست‌ها معتقدند که تمدن بشری، مردسالار و تحت کنترلِ مردان است و به گونه‌ای سازماندهی و اداره می‌شود که زنان را در همة جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی به مردان وابسته می‌کند. هم‌چنین مدعی هستند که پیوسته تفکرِ مردسالار بر آثار ادبی حاکم بوده و این آثار غالباً به قهرمانانِ مذکر پرداخته‌اند و زنان در آن‌ها نقشی حاشیه‌ای داشته‌اند. از این‌رو، لزوم بازنگری در متون ادبی گذشته و به چالش کشیدن آن و نیز تولید ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023